Ja men visst...

... jag är helt slut i huvudet efter att ha hjälpt Tessan passa sin systerdotter. Kommer dock göra ett försök till att både ge er de rätta svaren och lansera en ny deltävling.



Rätt svar för deltävling 6.

Filmen heter "An American in Paris" och släpptes 1951. I rollen som en amerikansk konstnär, i fullfärd med att försöka tjäna sitt levebröd, finner vi ju självklart Gene Kelly.



Life of Brian känner vi alla till, men vad heter de båda andra filmerna som det här gänget skapat?
I den ena filmen hamnar man i en diskussion om kokosnötter, vad kommer man fram till och hur uppstår den?
I den andra filmen så får man bl a möta en fet man på en restaurang, vad heter han och vad händer honom?



Att en 4-åring kan vara så påfrestande?

Jag är mållös...

... så det är lika bra att köra på med deltävlingarna. Först tar vi deltävling nummer 5 och de rätta svaren.




Filmen "Reservoir Dogs" har regisserats av "Quentin Tarantino". I den återfinner vi Mr. White, Mr. Orange, Mr. Blue, Mr.Blonde, Mr. Brown och Mr. Pink. Såhär långt hade de flesta rätt, men sen kommer vi till parodin...








Som ni ser så finns det tydligen två svenska parodier på den här scenen och det var den från Nile City jag tänkte på. Kommer dock ge rätt till "Anonym" för svaret med Myggan-klippet. Så du har imponerat på mig "Anonym". Då var det väl även dags för att lansera deltävling nummer 8, Martina börjar ju känna vittring av sin Ben&Jerrys.



Den här filmen är ju minst sagt känd, men vem skrev boken som den baseras på?
Vad heter den speciella symbolen som finns med genom filmen?
Vad heter de båda pojkarna som är med genom alla 3 filmerna?




Jag undrar vad vissa tänker med och vad de menar med det de säger eller skriver...


Här kommer det igen...

... först svaren på deltävling 4 och sedan kommer frågorna till deltävling 7. Martina leder än sålänge, men Annelill är hitills den enda som haft alla rätt på deltävling 6.





Filmen heter "Ella Enchanted" och Ella spelas av Anne Hathaway. Vad gäller de udda kärleksparen så är det ingen som har lyckats pricka in de rätta ännu. Du har både husfén som förvandlat sin trolovade till en talande bok av misstag, sen har du dessutom Slannen (Alven) som blir ihop med jätten Brumhilda. Martina lyckades knipa ett bonuspoäng på att hon visste att Heidi Klum spelar Brumhilda.

Då är det bara att bita tag i den 7:e deltävlingen.



Vilket land tillhör nationalsången?
Vad heter filmen och huvudkaraktären som har stark koppling till detta land?
Vad heter huvudrollens medhjälpare? Dessutom får man träffa huvudrollens familj, vad arbetar hans syster som?




Martina verkar få sin B&J, medan min bror har haft extremt fel på de två senaste han svarat på. Tur att jag fick alla bra gener... *Ser mig lurigt om*

Då var det dags igen...

... för att påbörja och avsluta ytterligare en deltävling, i det här fallet är det minsann nummer 3.





Filmen heter "A good year" och i huvudrollen finner vi ingen mindre än självaste Rusell Crow. Den här är det inte många som har klarat av den här filmen. Dessutom undrade jag vad hyrbilen säger och vad det betyder vilket är "Avanzi" som betyder "Fortsätt framåt". Konstaterar att det bara är två som har svarat på den här och endast Martina hade nästan alla rätt. Men det är bara att fortsätta än är det inte över.

Ställningen kommer jag uppdatera lite senare, men det ser ut som att Martina leder stort.
Då har det blivit dags för den 6:e deltävlingen och det har efterfrågats gamla klassiker, så här får ni minsann något att bita i.



Vad heter filmen som låten återfinns i? Vilket år släpptes den?
Vem spelar huvudrollen och vad har han för yrke?



Nu hoppas jag du blir nöjd Annelill, om du kommer ihåg "Casablanca" bör du komma ihåg den här med...


Håll i hatten...

... för nu kommer den femte deltävlingen.  Ni får klara er utan humorklipp och annat tills deltävlingarna är klara. Undra varför varken min mor eller L är med och tävlar ännu?




En riktig klassiker, vem har regisserat filmen?
Vad kallas huvudkaraktärerna i filmen?
Det har gjorts en svensk parodi på den scen där den här låten spelas, vad sker och vilka medverkar?



Lite dålig respons, imorgon avslutas deltävling 3 och den här avslutas 20:00 på onsdag kväll.

Rätt svar för deltävling 2...

... kommer här. Är ändå imponerad av era kunskaper.




I original heter filmen "Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain". De två företeelserna är det dock ingen som har klarat. Självklart är återlämnandet av artefakterna och även fotoboken bra svar, men de är mer en del av handlingen. Det jag hade i åtanke var hur berättaren berättar att Amelie gillar att knäcka skorpan på en Crème brûlé och även att stoppa ner handen i en säck med bönor. Jag hade även gett rätt för det faktum att hon gillar att kasta sten på Seine med.

Jag delade även ut ett bonuspoäng till Martina för att hon tog med ett väldigt bra citat från filmen.
"Les temps sont durs pour les rêveurs." vilket betyder "Tiderna är hårda för drömmare".

Jag är väldigt förvånad över att ingen har svarat på deltävling 4 ännu. Antar att det kommer dyka upp några rätta svar innan den slutar på tisdag kl 20:00.

Fortsätt tävla, ikväll kommer deltävling 5.


Den fjärde deltävlingen...

... i rad blir det nu minsann. Undrar vem som kommer ta hem den här, hmm kanske Martina här med?



Vilken fantasy-inspirerad film?
Vem spelar huvudrollen?
Det finns ett par udda kärlekspar i filmen, vilka kan du?



Ber om ursäkt för den sena uppdateringen, men allt sker av en anledning...

Deltävling nummer 1...

... är härmed avslutad. Här kommer de rätta svaren.




James Bond 007; Octopussy

Ja filmen kommer ur Bond-serien och det är inte mindre än Octopussy, vilket alla klarade. I den här filmen var det ingen mindre än Roger Moore som spelad själva agent 007, även det här var det nästan ingen som föll på.
Jag delade även ut ett bonuspoäng till Martina för att hon fick med Maud Adams (som spelar bondbruden) som en huvudperson.

Resultatet ser ut såhär just nu:

1. Martina - 7,5p
2. Toby - 3p
2. Lillebror - 3p
3. B - 2p
4. Eastetjavel - 1p


Senare ikväll kommer deltävling fyra, missa inte den!

Fler företagsnamn...

... samt deltävling 3 kommer ni få idag. Först blir det allt lite humor....



Hahaha, jo det gör jag fan!


Här kommer dagens företagsnamn med reflektioner:

"Grön Produktion i Sverige AB"
- När någon säger att den producerar grönt tänker jag osökt på olagliga växtdelar.

"Principals Nose Invest AB"
- Vem sjutton investerar i rektorers näsor?

"Kabasch AB"
- Är det de som tillverkar skyltarna till Batman-serien som gick på sextiotalet? *Kablam!*

"Förvaltnings AB Kängurun"
- Kan någon förklara hur man förvaltar en känguru?

"Steel Chain Entertainment"
- Hur underhållande är en stålkedja egentligen?

"Kråmagnom Invest AB"
- Ja det är säkert lönsamt att investera i grottmänniskor år 2009...

"Human Partner i  Stockholm AB"
- Svår att hitta en livskamrat, köp dig en här... eller?

"Licking Fingers AB"
- Smart sätt att tjäna pengar... eller inte!

"Backspinn AB"
- Ja det är ju JÄTTEBRA när ett företag går i en bakåtriktad spiral... ?

"Glue Finans AB"
- Snacka om påklistrat namn...

"Pollum AB"
- Ägs av Gollums okända bror?

"No Brakes Sweden AB"
- Alltså, försöker de få väck alla Sveriges bromsar eller vad är affärsidéen?

Ja gott folk det var dagens roliga företagsnamn, kommentera dem gärna.
Nu har kommer jag ta resultatlistan som den ser ut efter att jag publicerat deltävling två...

1. Martina - 5p (varav två bonuspoäng)
2. Lillebror - 3p
2.Toby - 3p
3. B - 2p

Som ni ser så är det få som ännu ställt upp och tävlat, men det är minsann inte försent. Deltävling 1 (som återfinns i inlägget från 14/5) avslutas idag, lördag, klockan 20:00. Deltävling två avslutas imorgon, söndag, klockan 20:00. Reglerna är ganska simpla, nämligen 1 poäng per rätt besvarad fråga, om en fråga innehåller två element och man bara lyckas pricka in det ena får man ju sjävklart 0,5 poäng för det. Jag delar även ut bonuspoäng till bra och unika svar (exempel på vilka svar som gett bonuspoäng publiceras med de rätta svaren efter deltävlingens slut). Har alla förstått reglerna nu?

Då var det dags för den 3:e deltävlingen och den avslutas på måndag klockan 20:00. Håll i er nu för den här är ganska svår (en ledtråd är att dagens låt är remasterd i filmen jag tänker på)...



Vilken film?
Vem spelar huvudrollen?
GPS:en i bilen upprepar ett ord väldigt ofta, vilket och vad betyder det?




Nu hoppas jag på att få se mängder med kommentarer och tävlande innan måndag, man vinner ju ett pris anpassat efter sig själv (i Martinas fall blir det nog en dejt med mig och Ben&Jerrys ifall hon vinner)...


Lite som eurovision...

... så är det nu dags för deltävling två. Först kör vi ett klipp...



No, you can't vote on your own...


Ja idag avbokade jag jobbet. Jag orkade helt enkelt inte, min hjärna känns som att den är mer än genomstekt. Folk får gärna kalla mig klen, men jag vet när jag måste vila för att inte bli helt galen. Skall dock jobba imorgon igen, så vi får väl se vad cheferna säger då. Har passat på att komplettera det sista inför alkoholtillståndet och förhoppningsvis så får jag ett positivt besked innan helgen eller senast på måndag eller tisdag. Dock kan polisen ha sätt käppar i hjulet för oss då vi tydligen måste ha ett danstillstånd. Vad löjligt, måste folk ha tillstånd för att få dansa numera?

Nu kommer vi till deltävling nummer två. Även här gäller det att gissa rätt film utifrån låten, samt ytterligare en sak om filmen. Den här kommer pågå tills på söndag och då kommer jag publicera alla svar som folk skickat in. Gårdagens tävling kommer avslutas på lördag kväll kl 20:00 och då kommer även folks svar publiceras bland kommentarerna.
Just nu är ställningen som följer:

1. Martina - 3 p (varav 1 är bonuspoäng)
2. Lillebror - 2p
2. B - 2p
2. Toby - 2p


Dåså, här kommer dagens låt och frågan kommer stå under den.



Vad heter filmen i originaltitel?
Huvudrollen har vissa företeelser för sig, två som utmärker sig speciellt... vilka två?




Se så gott folk sätt igång att tävla nu, priset anpassas efter individen men lutar just nu åt en dejt med mig och lite annat...


Idag serveras...

...enbart roliga företagsnamn som jag stött på i veckan och mina personliga reflektioner över dem, hoppas ni gillar dem.


"Mutkas Mun Magi AB"  - 

Fick aldrig reda på vad företaget sysslade och jag är inte säker på att jag vill veta. Bordell kanske?

"Familjen" -
Välkommen till den sicilianska maffians Stockholmsfilial.

"Sweetworld AB" -
Sweeeeeeet helt enkelt.

"Gorilla Konsult AB" -

Vad konsulterar de egentligen? Gorillorna på alla Sveriges zoo:n?

"Mitt i Prick Holding AB" -
Ja, ni som är lite begåvade i det engelska språket kanske hittar ett roligt uttryck i det?

"IOU Design" -

"I owe you", helt genialt!


Har ni några fler roliga företagsnamn jag kan reflektera över gott folk? Kom igen, det är bara att kommentera och reflektera på! Här kommer med en inofficiell tävling, kommer lägga upp ledmotiv/sånger från kända filmer, den som lyckas pricka flest vinner något. Vad det blir är ännu en överraskning.




Vilken film och vem spelar huvudrollen?


Kom igen kommentera och tävla lite nu gott folk!

Jag hatar...

... 80% av alla Stockholmare. Det är ju fan Sveriges drygaste människor. Kommer snart berätta mer...



En tvättäkta Homo Sapiens...


Ja 08:or är nog det drygaste av folk här i världen, hur kan man tro så mycket om sig själv? Hur kan en liten jäkla "konsult" tro att den är världens viktigaste person och inte kan avvara 2 minuter för något som gynnar ens egna verksamhet? Nej, ärligt talat, släpp en mindre nukleär bomb över skiten och gör om det till en parkeringsplats. Därefter bör man utse Göteborg eller Malmö till ny huvudstad, för där är folk som folk iaf. Nu kanske ni förstår att jag inte har haft någon särskilt bra dag, jag hoppas morgondagen kommer vara bättre.

I övrigt så spelade man in Postkodlotteriets "Grannyran" på Stora torg i söndags och kan avslöja att min morfar var en av de 12 som vann högsta vinst. Det är ingen liten summa vi talar om och hur stor den verkligen är får ni väl se på lördag när det sänds på teve. Nu blir det en låt tillägnad vinnaren (a k a min morfar) och sen sängen...



En gammal klassiker minsann...


Instant-karma!


Irritationen bubblar...

... och väller inom mig. Kommer visa en bild på varför efter att jag har visat er dagens humorklipp.




Tur att man inte har fått lite kli i paradiset...



Som ni förmodligen minns så berättade jag ju om min slaktade häck igår. Talade med en av grannarna idag och han berättade att han inte kunde förstå varför HFAB skärt ner häckarna redan. Tydligen kommer de inte resa upp byggnadsställningarna på ett par månader, vilket innebär att jag skall tvingas bo med en vidrig utsikt och inte kunna gå i bara kalsongerna i mitt kök av den rena möjligheten att folk glor in. Min granne hade ringt och frågat varför de hade gjort det redan och då sa det att det var pågrund av ekonomiska anledningar. Tror att jag måste visa en bild så ni förstår, eller åtminstone ni som har varit hemma hos mig innan...


Klicka för större bild!


Ja visst var det en sorglig syn? Har funderat på om jag skall hänga på fenomenet med frågestund och låta folk fråga vad de vill. Känns dock väldigt mainstream och lite tråkigt, tror det får vänta tills jag har fått en riktig idé-torka. Nej nu skall jag köra en ny sak, nämligen...


Dagens plus:

+ Företagsnamnen "Vin för Långhåriga AB" och "It's Alive". Helt geniala namn, kan inte säga mer.
+ Kollegor som M, E, E, M m fl. Vi lyckas peppa varandra.
+ Riktigt bra väntmusik, som i Teknikmagasinets telefonkö.


Dagens minus:


- Min totalslaktade häck. Hur fasen skall jag kunna njuta av sommaren nu när min trädgård känns som allmänn plats?
- Att Sara är i Turkiet och inte här, skulle behöva hennes energi för att väcka min egen.
- Regnet och framförallt blåsten, det får gärna vara soligt och vindstilla på kvällarna.




Dags för dagens låt och sen sängen...



Suede är bra skit!

 

När min gamla Suede-jacka kommer fram, ja då är sommaren här...

På order...

... av Martina skall jag nu uppdatera igen, hon håller tydligen på att få panikattacker när jag inte uppdaterar ordentligt. Ja ni vet vad som kommer först...



Ja snart är det weekend...


Om ni minns specialprojektet jag nämnde tidigare så kom jag upp i maximalantalet på bara 2 dagar, så nu har jag fått en annan undersökning att göra och den är inte hälften så rolig. I sig är den väldigt simpel och tar bara någon minut, men ämnesområdet gör att folk får för sig saker, bland annat att man är en lurendrejare som försöker lura på dem saker.
Grejen är att det vi gör är helt gratis och till gagn för företagen i 99 fall av 100. Det är därför jag nu känner mig sådär nertryckt efter ett antal utskällningar och andra otrevligheter, där folk till exempel slänger på luren i örat på en. Dock skall jag inte glömma bort alla de som lyssnar och tar åt sig informationen, de är guldvärda för de hjälper en genom sin dag. Har även ett utvecklingsförslag för företaget som jag skall försöka ta upp med någon av cheferna, jag vet vilka två jag väljer på och vet ungefär hur jag skall lägga fram det. Kan avslöja att det delvis har med något att göra som jag plockade upp under min tid i grönkläder. Hoppas bara att cheferna lyssnar ordentligt och inte bara fäktar bort det som de har en tendens att göra.

Ja nu kom jag på att jag har mer "jobbskvaller", hamnade jämte en av de nyaste tjejerna idag och insåg snart att jag inte ville sitta där. Hon tenderade till att börja på en lagom låg ljudnivå men efterhand som samtalet gick så höjde hon rösten och började skratta högt på slutet. Den här proceduren upprepade sig om och om igen, så jag fick verkligen samla all min kraft för att inte säga till henne på skarpen. Strax innan rasten och när jag nästan var klar med det jag höll på med, vilket innebar att jag skulle få byta plats sen, så vänder hon sig till mig (vid det här laget var jag riktigt irriterad) och säger "Du kan du sänka din volym när du pratar, jag hör inte vad de säger". Jag trodde jag skulle explodera, visst att jag pratade lite högt men det var ju en ofrivillig reaktion på hennes högljudda samtal. Som tur var så lyckades jag svälja min ilska och sänka min röst genom att lägga fokus på att det inte var mer än 10 minuter kvar innan rasten. Kan säga att risken för att jag hade sagt något dumt och elakt var överhängande, tur att jag har självdisciplin. Väl ute på rasten så pratade jag med några av de som jobbat där ett längre tag (som man börjat lära känna ordentligt) och det visade sig att de med hade irriterat sig på henne. De tappade dessutom hakan när jag berättade att hon hade sagt åt mig att vara tystare. De hade ju suttit i samma rum och hört henne men inte mig. Jag vet inte vad ni tycker, men när man bara har jobbat en vecka på ett ställe så visar man väl kanske lite större ödmjukhet än att spydigt säga åt en av de som har jobbat där längst att vara tystare. I alla fall när man själv låter som en skock kråkor?

Igår när jag kom hem så upptäckte jag mystiska grässpår på gången utanför trädgårdarna. Jag såg direkt att någon hade klippt gräs men det mystiska vara att gräsmattan utanför inte var klippt. Lösningen kom när jag svängde in i min egen trädgård och insåg att de hade klippt gräset på alla uteplatser. Så här har jag klippt det själv i onödan tydligen. Sen idag när jag kom hem så möttes jag av en fasansfull syn. Hela den 2 meter höga häcken som gav insynsskydd och även utgjorde avgränsningar mellan uteplatserna, samt ut mot grönområdet, var borta. Kvar var bara ca 5 cm långa stumpar. Någonstans i mitt bakhuvud ringde en klocka om att de skulle göra detta för att få upp byggnadsställningarna runt huset men jag trodde inte det var allra redan. Dessutom har jag snart bott här i 5 veckor och har fortfarande inte fått minsta besked om när det skall målas, de sa 3-4 veckor när jag flyttade in men än har inget hänt. Får väl ringa dem nästa vecka.
Ja jag hoppas den här uppdatering dög åt er? Av ren narcissism så tänker jag lägga upp den där bra bilden igen och låta den följas av en bra låt, mest för att jag blir kär i mig själv när jag ser bilden.


Klicka för större bild!





I sommar kommer det vara jag och Lisa som regerar Halmstad
och refrängen kommer vara vårt ledmotiv.





I'm prime-time material honey, don't you forget that...

Jag är för trött...

... för att ha någon längre utläggning om sakers beskaffenhet.


Klicka för större bild


Ni får istället en av de bästa bilderna på länge som tagits på mig. Om ni nu undrar så är det Moa, Lisa och jag själv under valborgsfirandet i Lunds stadspark. Visst ser jag sjukt bra ut på bilden?


Dream on...

Förlåt gott folk...

... men jag håller på att skratta ihjäl mig av flera olika anledningar. Först ser vi till att fler får skratta...



Lätt den bästa talangen, ge mig! ;-)


Har idag fått in lite olika kommentarer til gårdagens inlägg som bara får mig att skratta. Vad gäller kommentaren från Daniel så handlade inte gårdagens inlägg om dig någonstans, så du har tyvärr fått allt om bakfoten. Sen kommer vi ju till Peters kommentar, jaaaaa... Jag är inte deprimerad om du tror det, jag väljer att leva livet. Men eftersom valborg var extremt slitsamt så var jag inte riktigt pigg nog för att låta tiptop i bloggen. Om du tror att jag gräver ner mig i det förflutna, ja då tror du fel. Jag vårdar minnen ömt men lägger fokus på framtiden och mig själv. Dock står jag fast vid vad jag skrev om halsbandet, det har tappat all sin innebörd.


  
Visst blev det bra?

Tänkte förtydliga angående min nya frisyr så har jag klippt mig själv och det blev helt ok, även om jag måste få visa detaljer finjusterade av en lämplig vän och sen få lite färg i hårbotten med. Hoppas ni ser bonnabrännan som har gömt sig under håret.  Fick även veta igår att jag har fått lönelapp på RUSTA igen, förvisso står där inga tider på den men det verkar som att jag ligger bra till inför sommarsäsongen och sådär nu. Imorgon blir det jobbet och specialprojektet igen, ja saker går mer eller mindre tiptop nu. Hoppas även på att få ett preliminärt antagningsbesked till högskolan i veckan.
Dagens låt och sen skall jag börja överväga sängen...



Enbart för Christers (kvinnans) skull...


Haha, vissa av er är bara för roliga.


Civilkurage och urinläckage...

... ja det är den ganska vidriga inledningen på dagens blogginlägg. Tänkte först dra lite humor, men har svårt att bestämma mig. blir nog ändå den här...



"Å fika! Är det fika, så är det!!"

Ja gott folk, Lund var en satans upplevelse i sig. Kan säga att där var sjukt mycket fint att titta på, så mycket att jag inte kunde bestämma mig för något. Jag måste speciellt tacka Mia  för en av de bästa presenter jag någonsin har fått. Först trodde jag faktiskt att den bästa present jag har fått var ett speciellt halsband, men det har tappat sin betydelse efter ett  antal händelser.

Jag vet inte om en viss person skickade ett meddelande till mig via sin blogg eller inte, men om så var fallet så vet jag inte vad jag skall tro. Om någon ser mig som ett fängelse, ja då har den jäkligt fel. Jag har förmågan att utveckla folk och tyvärr leder det till att jag ofta själv blir sårad. Ja du, du vet vem du är, du kan inte förneka att jag var ett stöd när det var svårt.

Vad gäller min och Saras film så får ni vänta på den, hon behagar nämligen befinna sig i Turkiet för tillfället. För övrigt så har jag klippt mig idag, en ny och rockig frisyr (vill jag tro iaf).  Vad gäller rubriken så kommer det av att jag var ute med Kvinnan och Martina idag och när vi satt utanför B&B så kom det ut en brud som var askalas och bad oss ringa en taxi. Kvinnan gjorde detta och sen uppstod smärre diskussion om huruvida vi borde stanna och hålla koll på henne eller gå in. Jag nämnde ord som "skyldighet" och "civilkurage" vilket föranlede till dagens rubrik. Det var nämligen så att strax efter jag sa det så reste sig bruden och satte sig att kissa ca 4 meter ifrån oss, något som ingen av oss uppskattade. Men vi såg till att hon fick sin taxi och sedan gick vi ner för att kolla läget vilket ledde till hemgång. Nu blir det dagens musik och sen sängen för mig...



Sagd att bli årets sommarplåga?


Om du tror att jag har glömt dig och slutat tänka på dig, ja då gjorde jag ett stort misstag när jag lärde känna dig...